آخرین اخبار
کد مطلب: 125268
تحريم ها عليه ايران به حوزه فناوري و ارتباطات کشيده شد/ گوگل، اپل و اندرويد برخي از برنامه ها و خدمات خود را از دسترس ايرانيان خارج کردند
تاریخ انتشار : 1396/07/17 16:02:10
نمایش : 1493
وزارت امور خارجه آمريکا فروردين ماه سال جاري اعلام کرد اين کشور تحريم هايي را عليه 30 فرد يا شرکت خارجي به علت انتقال فناوري حساس به ايران براي برنامه موشکي اين کشور يا به علت نقض کنترل صادرات بر ايران، کره شمالي و سوريه اعمال کرده است.
به گزارش سلام لردگان به نقل از  شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ شايد اين روز ها در هنگام کار کردن با برخي از نرم افزار هاي تحت سيستم عامل اندرويد و يا IOS بويژه اپ استور هاي اين سيستم عامل ها با برخي از اختلالات مواجه شويد، هنگامي که براي رفع اين اختلالات به يکي از تعميرگاه هاي موبايل مراجعه مي کنيد تعمير کار دليل اختلالات بوجود آمده را به تحريم هاي فناوري و ارتباطاتي عليه ايران ربط مي دهد که بايد گفت درست ترين پاسخ را به شما داده است.

 

وزارت امور خارجه آمريکا فروردين ماه سال جاري اعلام کرد اين کشور تحريم هايي را عليه 30 فرد يا شرکت خارجي به علت انتقال فناوري حساس به ايران براي برنامه موشکي اين کشور يا به علت نقض کنترل صادرات بر ايران، کره شمالي و سوريه اعمال کرده است.

 

وزارت امور خارجه آمريکا در بيانيه اي اعلام کرد 11 شرکت يا فرد از چين ، کره شمالي يا امارات عربي متحده به علت انتقال فناوري به ايران که مي تواند در برنامه موشکي بالستيک تهران به کار گرفته شود تحريم شده اند. در اين بيانيه آمده است 19 شرکت يا فرد نيز به علت ديگر تخلفات براساس « قانون منع تکثير ايران ، کره شمالي و سوريه » تحريم شده اند. گمان مي رود اين شرکت ها و افراد فناوري حساسي را که مي تواند در توسعه تسليحات کشتار جمعي به کار گرفته شود به دست آورده يا منتقل کرده اند.

 

اگر در ماه‌هاي اخير با مشکلاتي کوچکي اعم از عدم دسترسي به اپ‌استور، گوگل‌پلي و يا بخشي‌هايي از خدمات گوگل روبه رو شده‌ايد بايد به شما بيم‌ اين موضوع را بدهيم که تحت اولين گام‌هاي تحريم‌هاي ارتباطات آمريکا قرار داريد و اگر به فکر جايگزين نباشيد اين مشکل تا چند وقت ديگر براي شما بزرگ و بزرگ‌تر خواهد شد.

تحريم‌هاي حوزه ارتباطات و تکنولوژي به مراتب از انواع ديگر از تحريم‌ها خطرناک‌تر است، اگر روزي کشورهاي توسعه يافته با تحريم نفت، گندم و يا کالاهاي به اصطلاح اساسي مي‌توانستند کشورهاي ديگر را به زانو در بياورند در قرن 21 شرايطي ايجاد شده است که حذف يا فيلتر يک پيام‌رسان ساده و يا يک موتور جستجو مي‌تواند سبب فشارهاي مهمي بر يک کشور شود، حتي همين بسترهاي تبادل اطلاعات مي‌تواند عاملي براي ايجاد اتحادهاي اجتماعي گردد که هم مي‌تواند فرصت باشد و اگر مديريت نشود حتي تبديل به تهديد شود.

 

**واکنش آذري جهرمي به تحريم هاي فناوري عليه ايران

 

برخي کسب‌وکارهاي آنلاين ايراني از مدتها پيش خبر حذف برنامه‌هايشان از فروشگاه برنامه‌هاي اپل را مي‌دادند و ظاهرا اين رويه همچنان ادامه‌دار است که برخي اپليکيشنهاي داراي گردش مالي نيز از اپ  استور حذف شده‌اند.

اين اتفاق در حالي مي‌افتد که مقامات اپل آن را مربوط به تحريمها کرده و طي مکاتباتي که از سوي کسب‌وکارهاي آنلاين با آنها صورت گرفته، گفته‌اند که اپ استور نمي‌تواند از اپليکيشنهاي کشورهاي تحريم شده توسط امريکا ميزباني کند.

همانطور که گفته شد با توجه به ادامه‌دار بودن اين رويه، پاي وزير جوان ارتباطات و فناوري اطلاعات هم به ميان کشيده شد تا در اين باره اظهارنظر کند.

محمد جواد آذري جهرمي طي توييتي در صفحه شخصي توييترش در واکنش به حذف برخي از برنامه هاي ايراني و تحريم هاي فناوري عليه ايران از سوي آمريکا نوشت: «11 درصد سهم بازار گوشي ايران متعلق به اپل است. احترام به حقوق مصرف کننده امروزه يک اصل است که اپل رعايت نکرده؛ حذف اپها را پيگيري حقوقي مي‌کنيم.»
 
واکنش آذري جهرمي به تحريم‌هاي شرکت اپل
 
 
 البته هنوز مشخص نيست رويه پيگيري حقوقي به چه شکل خواهد بود اما بايد در نظر داشت که اين اتفاق جديدي نيست و شرکتهاي فناوري امريکايي با وجود اينکه بازار مصرفي ايران را براي خود بِکر مي‌دانند اما بارها به بهانه تحريمها، کاربران ايراني را از دريافت خدمات منع کرده‌اند.

 

ايالت متحده آمريکا ثابت کرده است تا جايي که يک بستر تکنولوژي و شبکه اطلاعاتي همسو با اهدافش باشد به راحتي امکان استفاده از اين تکنولوژي را فراهم مي‌کند؛ براي مثال در حوادث بعد از انتخابات سال 88 صدها فيلتر شکن و پروکسي در فضاي مجازي پخش شد تا کاربران فيس‌بوک بتوانند به راحتي در اين شبکه اجتماعي حضور پيدا کنند و از همين بستر ارتباط جمعي اغتشاش گران مديريت شود.

در تحريم‌هاي اخير حوزه فناوري اطلاعات هم اپليکيشن‌هاي موسيقي غير قانوني که از ايران مديريت مي‌شوند و يا اپليکيشن دريافت فراکانس شبکه‌هاي ماهواره‌اي ايراني و برنامه‌هاي مد و سبک زندگي غربي حذف نشده‌اند، بلکه برنامه‌هايي در حوزه حمل و نقل و مواد خوراکي و حوزه کسب و کارهاي اينترنتي حذف شده‌اند.

شرکت‌هاي تحريم کننده دليل اين بد رفتاري‌هاي خود با کاربران ايراني را تحريم‌هاي مالي آمريکا عيله کشورمان اعلام کرده‌اند، اين يعني تا مادامي که ترس از ايالت متحده براي شرکت‌هاي حوزه ارتباطات وجود داشته باشد حتي با وجود برجام هم جرأت ارتباط با ايران ندارند.

از سوي ديگر يکي از اصلي‌ترين مشکلات پيش‌روي شرکت‌هاي نوپاي ايراني، نداشتن ارتباط مالي مناسب با بسترهاي اوليه و اصلي دنيا مانند گوگل است، بنابراين تا مادامي که ترس از آمريکا در وجود شرکت‌هاي غربي باشد و تبادلات مالي بين ايران و شرکت‌هاي اروپايي و آمريکايي صورت نگيرد، حضور پر رنگ ايران در فضاي مجازي با موانع بسياري مواجه است.

تحريم اولين اپراتور ارتباطي ايران، يعني همراه اول نشان از جدّي بودن دشمنان دارد، اين تحريم که به گفته وزير ارتباطات کشورمان توسط وزارت خزانه داري ايالت متحده آمريکا رخ داده است، مي‌تواند شرکت همراه اول را با مشکلاتي اعم از عدم اعطلاي کدهاي مخصوص سيم کارت و غير قابل استفاده کردن سيم کارت ها در خارج از مرزهاي کشور کند.

با وجود اينکه هنوز هيچ منبع آگاه و رسمي دليل تحريم همراه اول را بيان نکرده است، اما به نظر مي‌رسد ارتباط بخشي از اين شرکت با نهادهاي مورد تحريم قرار گرفته آمريکا، مانند سپاه پاسداران در اين موضوع بي تاثير نباشد به اين صورت دشمنان ايران تکنولوژي را به دو بخش خوب و بد براي مردم ما تبديل مي‌کنند.

شرکت‌هاي آمريکايي و در رأس آنها گوگل، آمازون و اپل سعي دارند تا کاربران ايراني را از استفاده مناسب از اينترنت و دسترسي کشور به ابزارهايي که مي‌توانند باعث رشد کسب و کار و اشتغال شوند، دور کنند.

در حال حاضر 44 درصد از کليه خدمات گوگل براي کشور مسدود است که در اين بين 100 درصد از خدماتي که مورد نياز توسعه دهندگان و کسب و کارهاست، براي ايران غير قابل دسترسي مي باشد و اين به معناي فشار اقتصادي با تحريم فناوري اطلاعات است.

در حوزه سيستم عامل 63 درصد، تبليغات کسب و کار 63 درصد و آمار تحليلي 38 درصد از خدمات گوگل در دسترس مردم ايران قرار ندارند.

با ادامه اين روند نياز هرچه بيشتر به بستر ملي اطلاعات که مديريت آن در داخل مرزهاي جمهوري اسلامي است احساس مي‌‎شود، حرکت به سمت خود کفايي در زمينه تکنولوژي‌هاي ارتباطي و اطلاعاتي که با وجود آنها تن هر ايراني به واسطه تحريم‌هاي مستکبران نلرزد.

 

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس